Ons familiebedrijf Dubbelklik bestaat in 2023 precies 25 jaar. We zijn, om het in perspectief te plaatsen, zeven jaar ouder dan Facebook en YouTube en bestaan negen jaar langer dan Twitter.
We hadden de eerste jaren een ISDN-verbinding voor de fax en twee telefoonlijnen.
Foto: CDi programmeren
Gustoweg
Dubbelklik is op 16 september 1998 begonnen in een bedrijfsverzamelgebouw aan de Gustoweg 45, op de grens van Rotterdam en Schiedam. De huur betaalden we nog in guldens.
Sindsdien hebben we vol passie gewerkt aan talloze producties voor grote en kleine klanten.
Foto: de eerste bedrijfsbus voor onze eerste locatie
Aan de Gustoweg maakten we de eerste jaren onder andere interactieve audiovisuele programma's op CDi voor het Wereldmuseum Rotterdam en het Anne Frank Huis in Amsterdam.
Foto: Onze eerste grote interactieve museumproductie (in samenwerking met tentoonstellingsbureau Ars Longa) was voor het Anne Frank Huis.
Het thema van de audiovisuele expositie in het Anne Frank Huis was 'vrijheid van meningsuiting' tegenover 'anti-discriminatie'. Die keuze is 25 jaar later nog steeds actueel.
We maakten een stemsysteem waarmee het publiek kon kiezen wat ze na het zien van een video belangrijker vonden: vrijheid van meningsuiting of anti-discriminatie. Het stemsysteem stuurde rode en groene TL-balken aan waardoor je kon zien wat er gestemd werd. Het systeem was gekoppeld aan twee dvd-spelers.
Eerste camera
Met onze eerste camera, de Canon XL1, nog steeds één van de (zo niet dé mooiste) videocamera's die er ooit gemaakt zijn, maakten we reportages voor LOOK TV, de toenmalige lokale omroep van Schiedam. We hadden onder andere verschillende ministers voor de lens.
Foto: Achterop de motor bij een jonge agent (de inmiddels beroemde wijkagent Alex Glijn) filmden we met de Canon XL 1 een hardloopwedstrijd.
Numansdorpsestraat
Op 1 juli 1999 verhuisde Dubbelklik naar de Numansdorpsestraat 10 in Schiedam. Hier bouwden we een geluidsdichte spreekcel waar tal van stemmen werden opgenomen. Ook ging onze eerste eigen website in de lucht.
Foto: voor TwoPine Media filmden we onder andere een Ferrari California met onze carmount.
In 2002 produceerde Dubbelklik een voorlichtingsfilm over zwemonderwijs in opdracht van de gemeente Schiedam. In 2003 en 2004 maakten we een dergelijke film ook voor de gemeentes Zoetermeer, Tilburg, Dordrecht, Apeldoorn en Almere.
Foto: productie van video over zwemonderwijs
Ook maakten we in 2002 een eigen productie: Een Rondje Schiedam, wat door de pers werd verwelkomd als perfecte promotie van Schiedam. De dvd, met vijf talen voice-over en vijf talen ondertiteling, was onder andere te koop bij de VVV en het Jenevermuseum.
Zestienhovensekade
In november 2004 verhuisden we naar onze huidige locatie: de Zestienhovensekade in Rotterdam Overschie.
Foto: Winkelier Ben Hol in actie als SuperBen. De opnames vonden plaats in een gymzaal tegen een blauwe wand.
Ruim 1,5 miljoen mensen zagen de SuperBen commercial die we al in 2006 maakten rond de winkelier Ben Hol van het toenmalige BTS in de Groenelaan. De Dubbelklik commercial werd in 2011 uitgezonden in het programma De Gouden Loekie op Nederland 1, als 'veruit de leukste lokale commercial van Nederland'. We hadden het hele concept van de commercial bedacht en (uiteraard) ook uitgevoerd.
Foto: in 2007 verzorgden we met en voor de lokale omroep LOOK Tv de live-Tv-uitzending van Schiedam Klassiek tijdens het Maasboulevardfeest.
Foto: de door ons gebouwde website voor het Maasboulevardfeest 2013.
We gingen in de loop der jaren steeds meer voor het Maasboulevardfeest doen: commercials maken, de website en op het laatst zelfs drie dagen lang live streamen met MBF TV en op een groot LED-scherm met complete meercameraregistraties van optredens en interviews achter de schermen en in de MBF Studio.
Foto: de door ons opgebouwde studio van het Maasboulevardfeest.
PopUpTv
MBF Tv ging in 2013 over in de 'commerciële' lokale omroep PopUpTv. Die online omroep runden we samen met het bedrijf Duidelijk in Beeld van Rob van der Gaag.
We maakten meer dan 3.000 video's en live uitzendingen voor PopUpTv.
Foto: de door ons opgebouwde studio van PopUpTv in Schiedam centrum.
In 2018 ging PopUpTv samen met de Stadsomroep Schiedam verder als SCHIE, de publieke lokale omroep van Schiedam, de omroep waar we nog steeds voor werken. We zijn bij de omroep onder andere verantwoordelijk voor de radio- en Tv-techniek, de programmering van de Tv-uitzendingen en de coördinatie van de redactie. Ook schrijven we zelf nieuwsberichten, doen de regie bij het live Tv-programma Onder Ogen en maken zelf ook reportages.
Foto: Opname met cameracrane bij woningcorporatie Woonplus
Heel veel producties
We maakten de afgelopen 25 jaar nog veel meer:
- bijzondere websites (voorbeelden: PopUpTv.nl, SCHIE.nu, FransHuisman.eu),
- Tv-series (zoals De Dierenkliniek en Pin je Plek en Piet Paaltjens Parade),
- video's voor bedrijven (onder andere voor de Rabobank, de Keurslagers, Dura Vermeer, en de woningcorporaties Woonstad Rotterdam, Woonplus Schiedam en Staedion Den Haag)
- meercamera livestream (zoals voor Consumentenbond, PoetrySlam, gemeentes Schiedam en Vlaardingen en lokale omroep SCHIE)
- commercials (Passage Schiedam, Bibliotheek, Servicepunt Woningverbetering, Komkids en Stedelijk Museum Schiedam),
- interactieve museum producties (Historisch Museum Den Briel, Villa Zebra Rotterdam, Museum 't Kromhout Amsterdam, Natuurmuseum Fryslan, Wereldmuseum Rotterdam, Kaasmuseum Bodegraven, Visserijmuseum)
- interactieve producties en apparatuur voor bedrijven (Eneco, Jouw Marktplaats, SS Rotterdam)
- live registraties van concerten en optredens en presentaties (Writers Unlimited Festival in Den Haag, Woodstock aan de Maas in Spijkenisse, Brandersfeesten, G1000),
- bijzondere interactieve 360' video's voor een politieke partij en voor de lokale omroep tijdens de coronalockdown
Foto: live registratie van optredens op het Maasboulevardfeest
Foto: interactieve video-module voor musea